Google Tag Manager (GTM) Guide 2019

Del DETTE blogindlæg:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn

Introduktion til Google Tag Manager (GTM)

Google Tag Manager (GTM) er Googles eget sporingsværktøj, der giver dig mulighed for at implementere tracking af dine besøgendes adfærd på din hjemmeside. 

Det er særligt brugbart hvis du vil sætte et tal på hvor mange tilmelder sig dit nyhedsbrev, hvor mange klikker på et bestemt knap, hvor mange downloader dine guides og meget mere. 

Alt dette kan du selv implementere med Google Tag Manager.

GTM giver dig også mulighed for at indlejre pixels, eller marketingscripts på din hjemmeside. Det kunne være implementering af en Facebook pixel, Snapchat pixel, Google Analytics eller andre former for scripts.

Du kan samle alle dine scripts ét sted, og du behøver ikke en udvikler for at ændre, slette eller tilføje sporingskoder til din hjemmeside.

Det bedste ved det hele er, at du kan tjekke om de forskellige sporingsscripts bliver affyret korrekt ved hjælp af en forhåndsvisningstilstand (GTM Debug mode).

Sådan opsætter du Google Tag Manager (GTM) på din hjemmeside

Det eneste du skal bruge til at komme i gang er en gratis Google-konto. Hvis du ikke allerede har det, så kan du oprette en her. Herefter skal du besøge GTM’s egen hjemmeside og følge vejledningen. Du vil blive bedt om at installere GTM’s containerkodestykket . Er du i tvivl om hvordan du gør dette, så kan du bare kontakte mig.

Husk at erstatte GTM-XXXX med dit eget id. Dette får du ved oprettelsen, og er du i tvivl så kan du finde det i højre hjørne:

Bruger du WordPress?

Så skal du blot installere DuracellTomi’s Google Tag Manager for WordPress. Selve pluginnet er vel dokumenteret og meget udbredt, så der er ingen grund til at være bange.

Dette plugin klarer det hele for dig. Det eneste du skal gøre er, at tilføje dit eget GTM id og så er du faktisk i gang. 

Jeg vil personligt anbefale at bruge pluginnet, hvis du ikke er teknisk anlagt da det er både hurtigt og brugervenligt. 

Derudover giver den dig mulighed for at spore e-handels data som eksempelvis ordreværdi ved hjælp af Data Layer events.

Kontroller at du har implementeret Google Tag Manager korrekt

Inden du starter med at tilføje marketingscripts og alt andet, så tjek at du har implementeret Google Tag Manager korrekt. 

Dette kan du gøre ved hjælp af en Google Chrome Extension, som hedder Google Tag Assistant (download Google Tag Assistant lige her).

Tag Manager Assistant
Hvis implementeringen er korrekt så skal det lyse grønt eller blåt.

Efter du har sat GTM korrekt op, så er der 3 begreber du skal stifte bekendskab med: Tags, Triggers og Variabler.

Sådan virker Google Tag Manager

Det første du tilføjer er et tag. Det kan for eksempel være at du vil implementere Facebook Pixel marketingscript.

I dette tilfælde opsætter du en Custom HTML tag. Du navngiver dit tag (eks. Facebook Pixel) og tilføjer koden.

Men tagget køres kun, hvis en trigger affyres. For at fortsætte med Facebook Pixel som vores eksempel, så vil du gerne have at triggeren for dit tag er en sidevisning. (eller alle sidevisninger). 

Variabler er de betingelser du vælger for hvornår triggeren skal affyres. Det kan for eksempel være at du kun har lyst til at affyre din Facebook Pixel på www.dinhjemmeside.dk/facebook-pixel/ – her er din variabel at “Page Url”  skal indeholde  /facebook-pixel/. 

Det er først når betingelserne er opfyldt at triggeren affyres.

Google Tag Manager Facebook Tag

Når du har opsat din tag med en tilhørende trigger så kan vi bruge forhåndsvisningstilstand eller GTM debug mode for at tjekke at det hele spiller.

Det gør du ved først at trykke på ‘Preview’ oppe i højre hjørne og derefter åbne en ny fane i din browser hvor du besøger din egen hjemmeside. 

Her vil du se dette vindue i bunden af din hjemmeside.

Til venstre kan du se de hændelse der sker i baggrunden. Her vælger jeg nummer 2. PageView (sidevisning) og kan se hvilken tags der er blevet affyret her.

Hvis implementeringen er lykkedes så må du ikke glemme at gå tilbage til Google Tag Manager og trykke “Indsend” eller “Submit”, og så vil dine tags være live for andre end dig selv.   

Hvilke hændelser er relevante at spore med Google Tag Manager?

Det varierer meget fra hjemmeside til hjemmeside. Hvis du sælger produkter på din hjemmeside og du bruger Facebook Annoncer ville det være fornuftigt at måle antal køb samt ordreværdi gennem din Facebook Pixel.

Du kan også opsætte hændelser til at fodre din Google Analytics med ekstra data, som for eksempel hvor mange indsender en formular eller downloader en pdf fil.

Du kan også bruge GTM til at opsætte hændelser baseret på tid brugt på siden eller scroll depth data. 

Mulighederne er uendelige.

Skriv et svar