Konverteringsoptimering: Få flere kunder!

Del denne blogindlæg:

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin

Hvad er konverteringsoptimering?

Lad os starte med en lille definition, for det kan virke umuligt at navigere rundt blandt alle de her smarte termer.

Konverteringer er når en besøgende på din hjemmeside gør, hvad du vil have dem til at gøre.

En konvertering er ikke altid lig med direkte salg – det kan også være når en bruger tilmelder sig dit nyhedsbrev, downloader din app eller noget helt tredje.

Hvad end du vil have dine besøgende til at gøre, skal du altid måle og forsøge at optimere.

Konverteringsoptimering (Conversion Rate Optimization på engelsk) handler kort og konkret, om at finde ud af hvorfor dine besøgende ikke konverterer og prøve at løse det.

Lad os tage et eksempel: En webshop med 1000 besøgende (unikke besøgende) om måneden, har 10 tilmeldinger til deres nyhedsbrev om måneden.

Deres konverteringsrate er på 1% (1000/1*100).

De bruger Facebook til at drive trafik til siden og betaler ca. 5 kr pr besøgende. De har et mål om at få 20 tilmeldinger om måneden, skal de så bruge 5000 kr ekstra på annoncering, eller i stedet forsøge at forbedre deres konverteringsrate (KR) med 1%?

Mit bud er at gøre noget ved KR.

Konverteringsoptimering er baseret på data og ikke mavefornemmelse.

Disse indsigter kan både være kvantitative, ved hjælp af bl.a. Google Analytics (mere om dette længere nede), men også kvalitative med udgangspunkt i brugergenereret feedback. 

Det handler IKKE om at bruge flere penge på at promovere din hjemmeside, men i stedet handler det om at få det meste ud af den trafik, som du allerede får. Med andre ord, så er der er ingen undskyldninger for ikke at give det en chance.

Hvilke tal skal der holdes øje med, når man snakker om konverteringsoptimering?

Brug Google Analytics, og hvis du ikke har implementeret det endnu, så skal du gør det med det samme. – det er gratis:

Antal konverteringer: Antal Køb (eller tilmeldinger osv.)

Konverteringsraten (Conversion Rate): Antallet af konverteringer divideret med besøgende.

Afvisningsprocent: Brugere der besøger din side, kun sér en side, og ikke udfører en handling, og derefter forlader siden.

% Afslutninger: Dette fortæller dig hvilken side dine brugere ser, som den sidste, før de forlader din hjemmeside.

Gns. tid på side: Bliver brugerne længe nok til at kunne handle?

Hvorfor er det vigtigt af fokusere på konverteringsoptimering?

I takt med at betalt annoncering bliver dyrere på grund af en højere konkurrence, så er det ikke altid, at det kan betale sig at bruge endnu flere på penge på betalt annoncering, specielt hvis din konverteringsrate er tættere på 0 end på 3.

Det er praktisk talt gratis at komme i gang med konverteringsoptimering.

Der er allerede folk der besøger din side og som kender dig til en vis grad.

Det første sted at starte er ved kigge på din konverteringstragt.

Er alle trin nødvendige og er der noget som dine besøgende ikke forstår.

Husk på dette, når du evaluerer din konverteringstragt:

Får du kommunikeret den værdi, som dine besøgende får ud af at handle klart og tydeligt? 

Hvorfor er det relevant for dem? 

Hvor nemt er det at handle? 

Er dine Call To Action knapper synlige? 

Er alle felter i din opt-in form virkelig nødvendige?

Test dine hypoteser og start småt

Dine nuværende tal, er din startfase.

Det er vigtigt at du har et overblik over din performance for at kunne måle på de ændringer du foretager. Husk de vigtige tal længere oppe.

Dine værktøjer kan bestå af et Analytics tool (Eks. Google Analytics), et tool til brugerundersøgelser samt recordings af dine besøgendes sessions (som eks. Hotjar) og et A/B Test værktøj (eks. Optimizely eller Google Optimize).

Der findes rigtig mange værktøjer, find dem der passer dig bedst.

Hvad kan du teste?

Er der sider på din hjemmeside, som du faktisk kan helt undvære? Du kan evt prøve at give færre muligheder i menuer.

Start med lette ændringer, det kan være en ændring i farven på dine call to action knapper, en ændringer i produktteksten, eller blot at indsætte anbefalinger.

Tag en ændring ad gangen og tjek altid din konverteringsrate efterfølgende.

Husk at lade testen køre i noget tid, og træf ikke beslutninger for hurtigt.

Til sidst, tænk grundigt over, hvilken side dine besøgende skal lande på når de trykker på dit link. 

Der er ingen, der har lyst til at lege detektiv når de lander på din side.

Mange tak fordi du læste med! Jeg håber, at du nu har fået et hurtigt indblik i konverteringsoptimering. Hvis du spørgsmål, så er du velkommen til at skrive en kommentar.

Skriv et svar