Indholdsfortegnelse
Hvad er cookieless tracking?
Cookieless tracking er en metode til at levere relevante og personaliserede annoncer, samt identificere brugere uden at bruge traditionelle browser cookies (de cookies der gemmes på din enhed).
Det kræver at man bruger forskellige datakilder samt trackingteknikker, som omfatter brugen af blandt andet førstepartsdata, kontekstuel annoncering samt device fingerprinting.
I denne blogindlæg dykker vi lidt mere ned i cookieless tracking. God fornøjelse!
Hvorfor overveje cookieless tracking?
Cookies er stadig en af de bærende elementer, som onlineannoncering er bygget på. Med hjælp fra cookies kan annoncører vise brugere de mest relevante annoncer, gøre deres websites mere effektive og brugervenlige samt måle effektiviteten af deres marketingindsats.
Men ændringer i privatlivsreguleringer, brugeradfærd og teknologiske ændringer kræver nye løsninger.
Udviklingen af data privatlivsreguleringer er den primære årsag til, at virksomheder skal gentænke, hvordan de indsamler og bruger deres kunders data. Her er en liste af de vigtigste grunde:
– Consent fatigue (brugere blive trætte af skulle give samtykke til cookies hver gang de besøger en hjemmeside)
– Cookies er mindre effektive på mobile devices og apps
– Udfasning af tredjepartscookies (det er næsten kun Google som mangler at udfase dem, og det formodes at ske i 2025)
– Begrænset levetid af førstepartscookies (eks. Safari’s ITP hvor cookies kan blive slettet efter bare 24 timer)
Hvordan tracker man uden cookies?
Indsamling af førsteparts data med samtykke
Data indsamlet direkte fra brugere gennem interaktioner med din hjemmeside, app eller andre kanaler. Førstepartsdata kan også inkludere brugeradfærd, præferencer, og købshistorik.
Du kan indsamle førstepartsdata på følgende måder:
– Giv kunder en grund til at oprette konti (og logge ind)
– Indsamling af data gennem quiz, formularer, spørgeskema m.m.
– Udnyt dataen i din CRM system
Implementering af server-side tracking
En af de bedste metoder til at bruge førsteåartsdata effektivt, er at implementere server-side tracking.
Med ssGTM kan du forbinde din CRM, POS eller anden kilde for data med forskellige marketing platforme, uagtet om der er cookies til setede.
Så længe du kan sende en POST kald (webhook) fra kilden, så kan du modtage dataen i ssGTM.
Gør brug af Contextual annoncering
Som navnet antyder, så gør contextual annoncering brug af hjemmesidens kontekst, frem for brugerdata eller cookies.
Et eksempel af Contextual annoncering er, når du annoncerer for et par bukser i Google, og en bruger får vist din annonce (search eller shopping) med bukser, fordi de netop søgte efter bukser, så det matcher kontekst.
Der findes mange typer forskellige typer, men det er helt sikkert noget der er værd at undersøge (podcasts, blogs, youtube kanaler m.m.).
Nu skal du angive hvor din ssGTM lever, altså angive den url hvor din server bliver hostet.
Det gør du ved at gå ind under ‘Admin’ og så ‘Container Settings’.
Udfordringer af Cookieless tracking
Med cookieless tracking skal du balancere effektiv målretning med brugerens privatliv. Brugerne ønsker at modtage relevante annoncer, men de ønsker ikke at få deres privatliv krænket.
Det er også udfordrende at holde trit med alle de privatlivsregler, direktiver og krav. Derfor ville jeg altid anbefale at søge juridisk rådgivning vedrørende håndtering af personlige brugerdata.
Mere end nogensinde skal annoncører være transparente om, hvilke brugerdata de indsamler, og hvordan de opbevarer og håndterer dem.
Brugerens samtykke er vigtig, og det er din opgave at gøre indsamling og behandling af data let, gennemsigtig og ikke-påtrængende.